‘Kami minum kopi dengan makan perkedel..!’

11 juli 2023 - Samosir, Indonesië

Vandaag zoals gezegd een halve dag op pad en de rest van de dag heerlijk relaxen en chillen hier in het mooie hotel Tabo Cotages, direct aan het Tobameer.

Roxy was vandaag gelukkig beter opgestaan dan gisteren. Haar buik rommelt nog steeds een beetje, maar ze heeft duidelijk meer kleur en ook bijna geen diarree meer. Houden zo. Verder zijn haar muggenbulten gelukkig geslonken en hebben nu een normaal uiterlijk van rode bultjes. Over muggenbulten gesproken…… ik denk dat wij de placebo variant van DEET hebben, want wij zitten als gezin inmiddels allemaal onder de muggenbulten! We zijn echt wat dat betreft de gekkies van West-Sumatra, want als we naar anderen kijken dan zijn wij de enigen die er zo gehavend uitzien en vol met rode plekken rondlopen. Echt charming hahaha. En nu maar hopen dat er tussen die muggen die ons zo lekker vinden geen malariamuggen zitten….. pffff.

Vanmorgen werden wij om 09.30 uur opgehaald en zouden wij twee Batak Toba dorpen gaan bekijken. De eerste stop was een kwartiertje van ons hotel vandaan, en was het plaatsje Ambarita. Ambarita is een Batakdorp wat origineel een dorp was van de koppensnellers. Hier staat de stenen troon waar door de lokale koning recht werd gesproken.

Ambarita rechtbank

Ambarita rechtbank 2

Ambarita dorp

Meiden in het Ambarita dorp

Als je mazzel had dan kreeg je een gevangenisstraf opgelegd, maar het kon ook zo maar zijn dat de koning besliste dat je geëxecuteerd moest worden. Marcel werd spontaan door onze gids gebombardeerd als verdachte en de gids liet vervolgens zien hoe zo’n executie er ongeveer aan toe ging. Met de nodige symboliek en kwelling werd uiteindelijk de verdachte onthoofd.

De verdachte met z'n tulband

Executie door gids Benny

Hierna kort doorgereden naar een volgend Batakdorp, Tomok. Hier staan de tombes van de Christelijke negentiende-eeuwse Sidabutar koningen van dit dorp. Versierd met een ulos, een traditioneel langwerpige geweven lange sjaal over onze rechter schouders (ik had hem tijdens de presentatie door de gids heel de tijd verkeerd over mijn linkerschouder, sorry), hebben wij de tombes bezocht van de koning Sidabutar en zijn familie. De doden worden volgens de gebruiken van de Batak direct in het beton begraven, dus niet in de grond (zoals bij Christenen). En om de zoveel jaar, wanneer er genoeg geld is, wordt het graf open gemaakt om de overledenen (lees: restant botten) ritueel schoon te maken.

Ulos bij graftombes Tomok

Graven van de koningen van Tomok

Koningsgraven in Tomok

Tomok koppel met ulosTomok

Hierna gezellig in het dorp blijven hangen. Door de straten geslenterd en al doende zagen we een mobiel consultatiebureau. Gewoon het consultatiebureau met tafel en stoelen op straat voor een telecomwinkel opgetuigd. Wij waren getuige van baby’s en kinderen die gewogen en gemeten werden door een paar verpleegkundigen. De gegevens van de groei van de kindjes werden genoteerd op groeicurves. Een wat groter kindje werd gewogen in een doek aan een haak en wij stonden er ook bij toen een baby zijn vaccinatie kreeg. Leuk om dit zo te zien.

Consultatiebureau

Wegen bij het consultatiebureau

Prikken bij het consultatiebureau

Heel relaxt een plaatselijk koffietentje in gedoken om daar zoals inmiddels bijna dagelijks een bakkie te doen: kopi tubruk voor de diehards. Dat is een Indonesische koffie waarbij heet water direct over fijn koffiedik gegoten wordt zonder filter. Ikzelf vind de gefilterde variant lekkerder: kopi filter. Hoewel daar ook nog steeds fijn koffiedik in zit hoor, maar dan een stuk minder. En we doen daar dagelijks lokale snacks bij. Heerlijk! En vandaag helemaal genoten, want we hebben vandaag perkedel op! Dat is een Indonesische groentebeignet. Zo lekker! Marcel zei spontaan dat zijn tante El (zus van Marcels moeder) deze het lekkerst kon maken van de familie. Speciaal voor tante El deze foto van perkedel om haar te laten weten dat we aan haar denken!

Straat Tomok

Kopi toko

Kopi dan perkedel speciaal voor tante El!

Selfie in de kopi toko

Toen naar het hotel voor onze relax middag. We zitten wederom op een hele mooie locatie. Het resort heeft een prachtige tuin, met bloeiende struiken en de tuin en zwembad liggen direct aan het meer. Heel de middag met elkaar aan het zwembad gelegen. Alvast voorgeslapen, want morgen (en overmorgen) moeten we veel kilometers overbruggen en vertrekken we vroeg in de ochtend al om 07.00 uur, ook goedemorgen!

Zwembad bij het hotel

Zwembad

Tuin bij het hotel

Tot blogs!

1. Rusé Soler:
    11 juli 2023
    Geweldige foto's en verhalen... geniet lekker
  2. Mardou:
    11 juli 2023
    Leuk verhaal weer, klinkt als een mooie, rustige en fijne dag en toch ook volop cultuur erbij👌
    Fijn dat Rox is opgeknapt, tja die muggenbeten maar vergeten....ha ha dat komt goed op Bali als jullie de zee inspringen, zout heelt de wondjes😁 Wn En Peet, hoe graag spring jij toch altijd de zee in🤣....die muggen zijn immuun voor DEET.

Mooi verblijf ook weer, fijn om daar te relaxen als jullie 2 lange reisdagen voor de boeg hebben.
    Okay laturrr,
    liefs X
  3. Jopie en sannie:
    11 juli 2023
    O wat fijn dat Rox weer een beetje opgeknapt is
    En wat een belevenis weer
    Wat een mooie informatieve dingen hoor en zie je dan weer he
    Fijn dat Marcel z'n hoofd er nog op zit haha
    Op naar jullie volgende avonturen
    Heerlijk om te lezen xx
  4. Betty&Jan:
    11 juli 2023
    Wat een mooi verhaal weer met de bijbehorende prachtige plaatjes 🥰gelukkig dat Rox zich weer een stuk beter voelt. Wat een prachtige plek om vanmiddag bij te tanken zeg FANTASTISCH , denk een goede keuze geweest!
    Voor morgen weer een fijne veel belovende dag, X
  5. Hanneke H:
    11 juli 2023
    Weer een heerlijk verhaal met prachtige plaatjes.
    Marcel heeft gelukkig zijn hoofd nog,je weet maar nooit wanneer je met 3 prachtige dames op stap bent!!!
    Voor morgen Goede reis en Roxy hopelijk weer wat beter.
  6. Carla:
    11 juli 2023
    Wat geweldig om jullie zo te volgen tijdens deze mooie reis en wat een leuke foto’s.

Geniet er maar lekker van met elkaar, maar dat doen jullie wel!

Xx 💋
  7. Ilse te Selle- de Leeuw:
    11 juli 2023
    Hoi lieverds, wat is het toch heerlijk om jullie verhalen te lezen. Prachtig wat jullie allemaal meemaken (nu al zoveel gezien en gedaan in korte tijd).
    💕 Heel veel liefs en ik kijk uit naar het volgende bericht.
  8. Merel:
    12 juli 2023
    Ziet er fantastisch uit! Lekker genieten daar met elkaar! 💛🌴🐲🌞
  9. Ruud:
    14 juli 2023
    Jullie blijven genieten! Behalve dan van de muskieten. Denk maar gedeelde smart is halve smart! Dan smaakt zo'n kopi tubruk met een perkedel extra lekker.😋👋