'Yogjakarta...'

19 juli 2023 - Yogyakarta, Indonesië

Vandaag stond een andere tempel op het programma, de Prambanan, een Hindoeïstische tempel dit keer. Maar eerst gingen we vanmorgen naar een batikatelier. Daar werd aan ons uitgelegd hoe het batikken in zijn werk gaat. Wat een proces ook weer van handwerk en vele uren werk er in het verven met deze techniek gaat zitten. Heel mooi allemaal om te zien. Marcel heeft hier twee overhemden met korte mouwen gekocht en we hebben ook nog wat schilderijdoeken gekocht. Hoe leuk!

Batik draak

Batik dames

Batik atelier

Over Marcel gesproken….. we hebben bijna ons kwartet vol hahaha. Hij is namelijk de afgelopen drie dagen óók niet helemaal lekker geweest en ook aan de diarree. Nou was die diarree snel over (met een dag), maar hoofdpijn bleef. En geen trek in eten. Gelukkig is het vandaag weer over, dus hij heeft het ook weer gehad. Blijft er één kanjer over die nog niet ‘geveld’ is….. houden zo Niek!

Na de lunch in centrum Yogjakarta, hebben we de meiden afgezet in het hotel. Zij wilden lekker chillen en in de zon bij het zwembad.

Selfie tijdens de lunch

Marcel en ik zijn vervolgens naar de Prambanan gereden. Dit is het grootste Hindoeïstisch tempel complex in Indonesië en gebouwd in de 9e eeuw. Net als bij de Borobudur werd de Prambanan herontdekt in de 19e eeuw en vervolgens compleet gerestaureerd. De renovatie is nog steeds gaande. Het complex staat net als de Borobudur ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO.  Het complex bestaat in totaal uit 237 tempels, variërend in grootte. En heeft drie zones: de buitenste ring, middelste ring en de binnenring. In het centrum vind je het meest heilige deel, met diverse grote tempels, waarvan een aantal toegankelijk zijn. De grootste en meest indrukwekkende tempel staat in het midden. Deze is gewijd aan Shiva en is 47 meter hoog.

Prambanan 1

Prambanan 2

Marcel bij de Prambanan

Prambanan 3

Prambanan 4

Prambanan 5

Prambanan 6

Wij vonden beiden de Prambanan eigenlijk mooier en indrukwekkender dan de wellicht bekendere Borobudur. Het complex is uitgebreider en het reliëf is fijner en duidelijker.

Reliëf

In de Siwa tempel

In een tempel

Rund in een tempel

Nog een paar mooie plaatjes van het straatbeeld van Yogjakarta...

Straatbeeld Yogjakarta 2

Slapende bestuurder van een becak

Straatbeeld Yogjakarta

Aan het einde van deze toch ook weer volle dag, nog even een uurtje aan het zwembad gezeten.

Morgen staat er een treinreis op het programma. Om de afstand van Yogjakarta naar het plaatsje Malang te overbruggen. We zijn benieuwd.

Tot blogs!

1. Hanneke H:
    Lieverds.
    Weer een leuk verhaal en prachtige foto's
    De foto van de betjakrijder die lekker lui in zijn betjak ligt is geweldig.
    Zo liggen er een heleboel te wachten op hun klanten.
    Marcel,wanneer de hoofdpijn blijft misschien een lekkere massage?
    Veel plezier morgen het reizen per trein in dit mooie land is vaak een belevenis.
    Toi toi toi
  2. Mardou:
    hallo kanjer,

wat een leuk verhaal weer met de bijbehorende mooie foto's en ik vindt deze tempel ook mooier dan de Borobudur, op jullie foto's dan he😃 ben niet in Indonesië geweest. Wel in Thailand ontzettend veel tempels gezien, afijn dat is een ander verhaal 🤪

Nou pech voor Marc, hopelijk blijft de ellende hierbij en slaat het Danique haar darmen over.....

Gaaf dat Batikatellier, hangen prachtige dingen bij🤩 Mss is kijken voor een workshop Peet, wieweet met de Rdm-pas, hoe leuk is dat! , wordt dan wss een theedoek maar gaat om het idee 😃

Nou goede treinreis geweest en op naar t vlg blog,
    liefs😘
  3. Mirella Taner:
    19 juli 2023
    Wat een heerlijke vlogs plaatsen jullie iedere dag! Elke dag weer om naar uit te kijken! Super! Wat een prachtige vakantie beleven jullie samen! 🥰🥰 nog heel veel plezier! 😘❤️
  4. Betty&Jan:
    19 juli 2023
    Wat een mooie tempels en de batikdoeken prachtig! Oh Marcel toch, vervelend dat jij je ook even een paar dagen niet lekker voelde hopelijk blijft het goed gaan. @Danique stay strong hé
    Voor morgen een goede treinreis,ik kijk weer uit naar jullie verhaal!
  5. Erna:
    19 juli 2023
    Mooie foto’s weer. Leuk ook dat atelier, mooi die stoffen!
    Jullie zien veel mooie dingen. En morgen een treinreis, ook weer een hele andere ervaring.
    Jammer Marc, dat je ook even last had. Hoop dat het aan Danique voorbij gaat.
    Goeie reis morgen en we zien weer uit naar de volgende! 😍
  6. Viola Schop:
    19 juli 2023
    Prachtige dag weer zeg! Mooie foto’s! Sterkte Marcel ;-)