‘Picture please…!’

7 juli 2023 - Bukit Lawang, Indonesië

Vandaag stond een tour door Medan op het programma met een bezoek aan de moskee, het paleis van de Sultan en een Chinese tempel.

Om 09.00 uur werden we opgehaald door de chauffeur en gids en gingen we door de drukke stad Medan op weg. Het verkeer blijft indrukwekkend. Het rijdt hier gewoon kriskras door elkaar lijkt het. Vaak ontbreekt op de weg de belijning en toch rijdt alles soepel, heeft men geduld, laat men elkaar er tussen en gaat het allemaal gewoon goed. Iedereen gaat gewoon met de stroom mee. Daar zouden wij in NL wat van kunnen leren.

Onze eerste stop was de Grote Moskee in Medan, gebouwd in 1906. Voor we naar binnen konden moesten Niek, Rox en ik een hoofddoek op. Mijn jurk was qua lengte net te kort dus ik kreeg ook een sarong om. De linnenbroek van Roxy was te doorschijnend dus zij ook een sarong en Marcels korte broek was te kort (moest eigenlijk onder de knie zijn) en hij dus ook aan de sarong. Nadat wij onze schoenen uit hadden gedaan mochten wij naar binnen. Op dat moment was er een bruiloft aan de gang. En toen de ceremonie daarvan afgelopen was, ging ineens alle aandacht naar ons! Want waar wij gister als bezienswaardigheid op straat geëindigd waren, gingen wij vandaag in deze hoedanigheid verder! Iedereen wilde met ons op de foto en was spontaan het bruidspaar vergeten! ‘Picture please, picture please…!’. Foto’s en films werden er van ons gemaakt. Het blijft raar hahaha (zie onze video hierover bij de video's!). Toen we weggingen, kregen we zelfs alle vier van het bruidspaar een doosje met Indonesische lekkernijen!

Hoofddoekjes

Groepsfoto Moskee

Na de Moskee ging de tour verder naar het Paleis van de Sultan van Deli van Medan. Voor een deel kun je het paleis bezoeken. We hebben ‘m afgevinkt, maar niet meer dan dat ook, want eenmaal binnen leek het eerder een pasar dan een paleis. Allerlei toeristische koopwaar werden er aangeboden namelijk. En ook hier klonk weer door de zalen: ‘Picture please, picture please!’. En wij dus weer uit beleefdheid met allerlei vreemden op de foto. Wat zullen die mensen in hun fotoalbum bij deze foto’s zetten? Lange toeristen gespot? Man met harem loslopend gezien? Hahaha. Geen idee, maar wel apart toch?

Paleis Sultan

Na het paleis gingen we de minivan weer in en nu op weg naar de Chinese tempel van Medan. Daar moesten we het alom bekende mondkapje weer op.

Mondkapjes

In deze tempel waren altaars voor verschillende goden. Ook worden hier allerlei cadeaus van papier gemaakt die verder op het terrein van de tempel verbrand worden ter ere van overledenen.

Chinese cadeautjes

Onderweg heerlijk geluncht in Binjai. Authentieke nasi goreng gegeten en saté kambing. Samen met allemaal een drankje voor nog geen € 11,00! Toen de weg vervolgd naar onze uiteindelijke bestemming vandaag Bukit Lawang. Dit is de plaats waar wij morgen een jungle trekking zullen hebben op zoek naar orang-oetangs. De rit duurde ongeveer 2,5 uur. De wegen waren nu minder begaanbaar, met hier en daar enorme kuilen in de weg. En ook hier gaat het verkeer weer heel soepel met elkaar om.

Lunch Binjai

Uiteindelijk aangekomen in de Eco-lodge in de jungle in Bukit Lawang. Via een wiebel hangbrug over een rivier kwamen we bij de lodge terecht. Daar zitten wij nu in het restaurant terwijl het enorm regent en onweert. Het is inmiddels donker hier en door het weer valt de stroom af en toe uit en zitten wij in het licht van de laptop waarop wij dit blog met elkaar geschreven hebben.

Morgen dus de jungle trekking, we zijn benieuwd!

Tot blogs!

1. Jopie en sannie:
    Haha geweldig
    Maar snap t wel dat ze op de foto willen
    Heerlijk om te lezen zijn we ook weer een beetje terug
    Knufff
  2. Nadine & Amanda:
    7 juli 2023
    Wauw, leuk verhalen en foto's. Het zal een ontzettend mooie bijzondere beleving zijn zo!
    Geniet ervan liefs van ons!
  3. Rusé Soler:
    7 juli 2023
    Wat een belevenis.. heerlijk om te lezen... xxx
  4. Erna:
    7 juli 2023
    Geweldig weer. Ja hoorde hier al op het nieuws, Nederlands gezin trekt veel bekijks in Indonesië hahaha! Wij willen als jullie terug op met jullie op de foto😂.
    Enjoy!😘
  5. Mardou:
    7 juli 2023
    mooi verhaal weer, leuk ook die hoofddoekjes, lekker warm😁 ach hoort er ook bij. Mooie beleving weer en morgen naar de orang oetans 🤩 super gaaf !!!

Veel plezier lieverds, kijk alweer uit naar het vlg verhaal.
    liefs😘
  6. Judith-G:
    7 juli 2023
    Was weer genieten, het "picture please" verhaal. Kijk morgen uit in de Orang Oetan jungle, voor je het weet is Marcel zijn harem incompleet.
    Enjoy!
  7. Janneke:
    7 juli 2023
    Zo leuk om te lezen! Wat fijn dat jullie er nu zijn. Ik kijk uit naar nog meer verhalen!
    Liefs!
  8. De Redactie:
    8 juli 2023
    .... zoals jullie uitkijken naar onze blogs, genieten wij van jullie reacties! Xxx
  9. Viola Schop:
    8 juli 2023