'Mr Sawahlunto..!'

15 juli 2023 - Sawahlunto, Indonesië

Vandaag een speciale dag. Marcels vader is geboren in Sawahlunto en vandaag zijn we naar deze plaats gegaan.

Welkom in Sawahlunto

Minivan

Mr Sawahlunto

Uitzicht tijdens het rijden

Fotoshoot

The girls

Marcel is de afgelopen tijd heel actief bezig geweest met het uitzoeken van zijn stamboom. En probeerde ook het adres te achterhalen van het geboortehuis van zijn vader. Helaas is hij ondanks vele pogingen daar niet in geslaagd…. Marcels vader is een kind uit een gezin met 13 kinderen, waarvan hij de één na jongste was. Op een tante na van Marcel is iedereen inmiddels overleden. En deze tante is de jongste van de kinderen en had als familielid helaas ook geen bruikbare informatie over het geboortehuis. Marcel heeft in zijn zoektocht wel allerlei andere info gevonden over zijn opa en over een deel van de familie die bijvoorbeeld tijdens de Bersiap tijd is vermoord. De informatie heeft hij van internet en familieleden zoals zijn neef Ruud. Verder is hij zelfs naar het Nederlands Indisch archief geweest in Den Haag. Ook heeft een studiegenoot van onze Indonesische les hem geholpen. Deze man heeft vaker voor anderen informatie gezocht voor stambomen etc. Dus van alle kanten hulp en zelf onderzoek, maar nogmaals helaas geen adres gevonden van het geboortehuis.

Marcel heeft ook contact gehad met een achterneef Ferry Wijshijer die op Nieuw-Guinea priester is. Ook hij kwam in de archieven niet verder. En heeft op zijn beurt een pater hier in Sawahlunto gecontacteerd en gevraagd te helpen in de zoektocht. Ook dat leidde niet tot extra info. Wel hebben we de kerk van pater Kus in het centrum van Sawahlunto gevonden.

Kerk van pater Kus

Sawahlunto is een plaats die bekend staat om de steenkoolwinning. In 1869 is ontdekt dat hier steenkool in de grond zit en is onder leiding van de Nederlander Willem Hendrik de Greve begonnen met de winning. De winning heeft geduurd tot 2002. Marcels opa is opzichter geweest van de steenkoolmijn, de Ombilin mijn. In het huidige Sawahlunto is er een steenkoolmijn museum waar wij vandaag naar toe geweest zijn. Allereerst nog een laatste poging gedaan bij dit museum om te kijken of ze hier nog extra informatie over Marcels opa hebben in de archieven. Onze gids heeft daar uiteraard bij geholpen. De mensen van het museum waren heel geïnteresseerd en behulpzaam en hebben ondanks dat het hier nu zaterdag is, het archief gelicht en gekeken of de naam Wijshijer te vinden was. Maar helaas, geen geluk.

Informatie overleg 1

Kantoor bij het steenkoolmijnmuseum

Informatie overleg 2

Steenkoolmijnmuseum

Het museum verder bezocht, dat bestond uit een deel van een keukenmuseum (deel van dit complex waar de keuken was waar het eten voor de 7000 arbeiders, soms dwangarbeiders, voorbereid werd), en tunnel en een spoorwegmuseum. Als arbeiders werkten in de mijn voornamelijk gevangenen vanuit heel de archipel aangevuld met contractarbeiders.

Keuken in het steenkoolmijnmuseum

We zijn ook in de tunnel geweest. Heel apart om hier te staan. Bedenkend dat Marcels opa hier dus gewerkt heeft. Mooi.

Zit m'n helmpie goed?

Ingang steenkolenmijn

Helmpie op en gaan

Tunnel steenkolenmijn

Petra in de tunnel

Tunnel steenkolenmijn 2

Bij het spoorwegmuseum raakte Marcel in gesprek met andere bezoekers. Toen bleek dat een moeder van een dame die hier nu was de achternaam heeft ‘Rademakers’. En het toeval wil dat de moeder van Marcels neef Ruud ook de familienaam Rademakers heeft! Toeval of niet… helaas geen tijd om hier ook nog een stamboom over op te zetten Ruud, sorry 😊.

Spoor

The crazy driver

Steenkolen wagons

Spoorwegmuseum

Hierna zijn we het centrum van Sawahlunto in gegaan. Heel bewust alles in ons opgenomen, want het is natuurlijk ondanks dat we het adres dus niet kennen, wel bijzonder om in ieder geval in de geboorteplaats van Marcels vader en voorouders te zijn. Het is een lief plaatsje, waar de steenkoolmijn heel prominent aanwezig is. De steenkoolmijn hier staat trouwens sinds 2019 op de Unesco werelderfgoedlijst. Mooi….

Wij hebben bij een plaatselijke ‘rumah makan’, wat ‘eethuisje’ betekent, geluncht. Ook hier weer alleraardigste mensen die gewoon wat lekkers voor je maken. Heerlijke nasi goreng met ei en patatjes gegeten. Ook hier probeerde de gids trouwens via de lokale mensen informatie te achterhalen over Marcels opa en vader. De eigenaar van dit eettentje wist te vertellen dat hij een tijd geleden ook Nederlandse mensen met een link met de steenkoolmijn geholpen heeft. En hij wist te vertellen dat er verder op twee huizen zijn die door opzichters van de steenkoolmijn vroeger bewoond werden! Zou het dan toch….? Hij wilde ons de weg wel wijzen. Dus met hem in de minivan even verderop gereden naar de twee opzichtershuizen. We mochten in beide gevallen in de huizen naar binnen. Zo gastvrij. Het eerste huis is nu een vakantiewoning voor directeuren van grote bedrijven. Het tweede huis is het huis van de tweede burgemeester van Sawahlunto. We zijn zoals gezegd in beide huizen binnen geweest (eerste schoenen uit). En ook hier weer bewust gevoeld. Raar om hier te staan, want het zou kunnen, maar heel goed ook niet….. Want het waren grote huizen en hoewel Marcel heeft terug gevonden in allerlei archieven dat zijn opa een opzichter was in de mijn, vraagt hij zich wel hardop af of hij zo’n hoge functie had dat hij inderdaad echt in een van deze grote huizen heeft gewoond. We weten het niet…..

Ineens een gids erbij

Opzichtershuis 1

Mr Sawahlunto voor het huis

Naar binnen in het opzichtershuis 2

Gastvrijheid in het opzichtershuis

Mr Sawahlunto en eigenaar eethuis

In de middag weer terug naar het centrum en heerlijk rond gelopen. We voelen ons hier goed. En Marcel nog meer. Hij is blij hier te zijn. En dat zijn wij met hem….

Plein Sawahlunto centrum

Minangkabaudaken

Sawahlunto selfie

Rode daken Sawahlunto

Sawahlunto Hollywood sign

Rivier de Lunto

NB: note van de redactie: enkele redactieleden hebben de reporter er op gewezen dat er wel gerapporteerd is over de diarree van Roxy, maar niet over de afwijkende ontlasting van de reporter zelf. En dat moet ook vermeld worden, vinden zij. Dus bij deze: ook de reporter had een paar dagen geleden in de ochtend last van diarree! Pfff….. heel de dag kaakjes gegeten en veel rijst. De volgende dag was het over. Gelukkig. Alleen kan ze nu nog steeds niet poepen...

Minivan 2

Tot blogs!

1. Mardou:
    15 juli 2023
    Geweldig verhaal met wederom prachtige foto's 👌& wat zien jullie er ontzettend blij uit, mooi om te zien !!!

Kan me voorstellen dat het heel bijzonder & speciaal was voor jullie om daar te zijn, met name voor Marcel hij heeft tenslotte aardig wat werk verricht met zijn zoektocht. Zo lief al die behulpzame mensen overal, echt geluksmomentjes, erg mooi!!!

Nou heerlijk nagenieten van deze bijzondere dag en Marc geweldig voor je, je gezicht spreekt boekdelen 🤩

Geniet lieverds xxx
  2. Ilse te Selle- de Leeuw:
    15 juli 2023
    Wat een bijzonder verhaal vandaag. De opbouwende spanning van “zal het dan toch?”… Dichterbij dan ooit.
  3. Erna:
    15 juli 2023
    Wat een indrukwekkend verhaal, voor Marcel(en jullie) om daar rond te lopen wetende dat daar zijn grootvader geleefd en gewoond heeft.
    Weer hele mooie foto’s, leuk om jullie zo blij te zien. We beleven het zo een beetje met jullie mee en vinden het fijn voor jullie!

En Peet “hoop” dat het weer op gang komt😂

Veel plezier weer en kijk weer uit naar de volgende!
  4. Hanneke H:
    15 juli 2023
    Marcel wat een bijzondere reis voor jou.
    Terug naar je roots,samen met de drie dames die in het heden zo belangrijk voor je zijn.
    Heel lief ook al die hulp die je krijgt van de locale bevolking.
    Veel plezier voor de dagen die nog komen wens ik jullie toe.
    Petra,tijdens één van reizen naar Indonesië vertelde de reisleidster dat je bij obstipatie papaja moest eten.
    Als geheugensteuntje ,de P van papaya is ook de P van poepen.
    Een kind kan de was doen!
    Tot Hoors!
  5. Viola Schop:
    16 juli 2023
    Hahaha! Fijn dat de redactie kritisch meeleest en de reporter waarnodig aanvult. Dat is info die ons zeker niet onthouden mag worden ;-)
    Sterkte ermee!!

Wat een mooie reis maken jullie. Heerlijk om te lezen en de foto’s te zien. Geniet ervan! X
  6. Rusé Soler:
    16 juli 2023
    Ben het helemaal met Viola eens hahahhaa...

Kanjers wat een geweldige reis en dit stuk leesvoer vond ik indrukwekkend om te lezen.. wat een super reis maken jullie als gezin... geweldig gewoon

Liefs ruse
  7. Corrie:
    16 juli 2023
    Wat schrijf je toch leuk en supermooie foto s
    Leuk om jullie mooie reis op deze manier te kunnen volgen.
    Wat jammer dat jullie het geboortehuis niet hebben kunnen vinden na zoveel speurwerk x x
  8. Ruud:
    16 juli 2023
    Ik ben ook trots op de geboorteplaats van onze vaders. Wat een mooi schoon dorpje is Sawahlunto!!! En Mars we gaan verder met onze zoektocht naar de plaats waar hun geboortehuis heeft gestaan. Al weten we de straat en het huisnummer maar. Er staat me bij dat mijn vader zijn geboortehuis niet heeft kunnen vinden toen hij zelf terug in SL was. I.i.g. kan ik me voorstellen hoe jullie je voelden bij het bezoek aan Sawahlunto. En dat van die Rademakers dat verhaal hoor ik nog wel. De noot van beide redactieleden is alleraardigst. De lichamelijke klachten van de reporter moesten toch ook maar genoemd worden!!!!!🤗
  9. Jopie en sannie:
    16 juli 2023
    Wat bijzonder Marcel back to the roots
    Heel mooi en waardevol om gewoon op te plek te lopen en te kijken met je meiden hoe mooi is dat
    Echt heel bijzonder
    En wat een vriendelijke mensen ook zo welkom ben je daar
    Super foto’s jullie stralen echt
    Heerlijk om mee te lezen en de foto’s te bekijken
    Knufffff
  10. Betty&Jan:
    17 juli 2023
    Weer een hele bijzondere dag, hoe mooi geschreven ook ,,,,, wederom prachtige foto’s .Hoe indrukwekkend allemaal voor jullie allen en voor Marc in ‘t bijzonder. Er gaat wat door je heen als je daar staat, Hopelijk is je darmstelsel ondertussen weer op orde Peet.